Hoog rapportcijfer voor hypotheekadviseurs

- dinsdag 23 augustus 2011

De tevredenheid van alle mensen die in contact komen met een hypotheekbemiddelaar, is licht gestegen naar een 7,4 (was 7,3). Het meest tevreden zijn mensen over de onafhankelijke adviseur die een 7,6 krijgt. De hypotheekwinkels krijgen gemiddeld een cijfer 7,4. De banken scoren een 7,2. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo.

All4finance behoort tot de onafhankelijke adviseurs en scoort gemiddeld een 8,8 bij 175 hypotheekklanten. Men is dus zeer tevreden. Wij werken dan ook volledig transparant en werken gewoon hard voor de klant, zoals het hoort.

Volgens Adriaan Eecen, onderzoeksdirecteur bij TNS Nipo, zijn er twee hoofdoorzaken voor de hoge tevredenheid: 1) de krimpende hypotheekmarkt zorgt ervoor dat iedereen zijn uiterste best doet voor de klant en 2) na de reorganisaties staat de klant weer centraal bij banken.

Ontevredenheid over de bemiddelaar komt volgens Eecen door:
• gebrekkige informatie in de offerte of in het gesprek
• het ontbreken van een klik met de adviseur
• onvoldoende maatwerk en gebrek aan flexibiliteit
• de rente die in de ogen van de klant te hoog is

Gemiddeld gaat de hypotheekafsluiter/oriënteerder bij twee tot drie bemiddelaars langs voor informatie. Als men dan tot een hypotheekofferte komt, dan worden gemiddeld twee offertes aangevraagd.

Bron: TNS Nipo